dimecres, 25 de juny del 2014

Un petit tast de la simbologia a «La plaça del diamant»

Un símbol sempre ens remet a un referent de la realitat, l’ésser humà sempre relaciona objectes i fets de la vida real amb paraules o visions que la defineixen. Els símbols esdevenen essencials perquè qualsevol manifestació literària potencia l’expressió immediata i persegueixen la finalitat d’enriquir l’expressió i manifestar el desig de creació de l’autor. És fàcil relacionar aquesta simbologia amb tota l’obra de Rodoreda, però a La Plaça del Diamant és recurrent, sobretot, la figura del colom. L’autora fa un ús aprofundit d’aquestes imatges i símbols per expressar els continus moviments i canvis interiors dels personatges. Carme Arnau, autora que ha aprofundit de ple en l’obra de Rodoreda, en un article publicat l’any 1980 a la revista Nous Horitzons escriu: «I de fet el símbol és consubstancial a l'obra de Mercè Rodoreda. Es tracta d'un simbolisme que s'apunta primer tímidament i que procedeix del món quotidià, especialment del jardí, per agafar més endavant una embranzida i força colpidores[...]».

La figura dels coloms esdevé és el leit-motiv que s’estén al llarg de la novel·la, fins al punt que s’arriba a establir cert paral·lelisme entre la vida de la protagonista i els coloms del seu marit. Ell és qui els porta a casa, ja des d’un primer moment podem deduir que els animals no seran quelcom positiu per a Natàlia qui ja està condicionada per la pressió i autoritat del seu marit. La protagonista es veu desallotjada del seu espai físic, el qual comença a ser envaït pels coloms de Quimet; d’aquesta manera lligam l’envaïment per part dels coloms amb la submissió de Natàlia cap al seu marit i, més tard, no només serà submissió sinó presa de consciència i sublevació.

Segons el Diccionari de símbols de Cirlot, el colom era considerat pels esclaus com l'ànima després de la mort. Participa del símbol general de tot animal alat (espiritualitat i poder de sublimació). Aquest símbol de les ànimes és un  motiu recurrent en l'art visigot i romànic.

A l’obra de Rodoreda, es remarca la mort de Quimet amb la mort del darrer colom que quedava a la casa del matrimoni, fet que dóna encara més èmfasi al significat de la figura del colom com a símbol i imatge de la falta de llibertat i identitat de Natàlia. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada