És evident que les modes literàries canvien i, alhora, els lectors s’hi van afegint a pas de gegant. Les
editorials han d’estar constantment a l’aguait per a saber què vendrà i què no
els propers anys, de manera que els estudis de mercat han de ser constants per
a fer un màrqueting literari assequible i que pugui anar de la mà de les modes.
Tot plegat, mesclat amb el fet que la crisi també s’ha menjat el sector
editorial, les noves propostes que alguns catagolarien de “segona categoria”
han quedat en un segon pla contra aquells títols mediàtics que més triomfen
entre la societat lectora.
El Sant Jordi de 2013, Edicions de l’Albí decidiren no publicar cap
novetat perquè les grans editorials publicaven aquestes obres més venudes, les
quals, si es publicaven en les comarques, es consideraven de més baix nivell. D’aquesta
manera, les grans potències del món de l’edició literària sembla que no deixin
espai per als llibres i autors d’editorials més discretes. Jaume Lluch, un dels
editors d’Edicions de l’Albí considera que és cert que el llibretes ha de
vendre allò que sap que agradarà al client, però també hauria d’oferir aquells
títols menys coneguts perquè, d’altra manera, no s’arribarien a conèixer i
seguiríem en aquesta roda de què mai sortiríem. El que és cert, i el Sant Jordi
passat també es va poder veure per les paradetes de Barcelona, és que els
aparadors de la majoria de llibreries comparteixen gran part dels títols sense
gairebé deixar espai per aquells de menys reconeguts.
Potser hauríem de reflexionar sobre aquesta qüestió: el problema d'arrel és que els mitjans de comunicació mostren productes de qualitat però també n'ofereixen de banals -avui, qui més qui menys, pot escriure un llibre-. No es tracta d'haver de posar cap filtre de qualitat, de fet, és necessari que hi hagi de tot per a tothom, així es fomenta la lectura, però caldria tenir en compte que mai sabem on podem trobar llibres meravellosos, potser a les llibreries hi ha amagat el llibre de la nostra vida... i no ho sabem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada